Garderoberiets sätt att driva butik klassas som cirkulär shopping och handlar om att ta tillvara på det som redan finns producerat istället för att enbart handla nytt. Att kunna lämna in sådant som av en eller annan anledning inte blivit använt alls eller så lite att skicket fortfarande är mycket bra är en viktig del av den cirkulära shoppingen, då ger du helt enkelt någon annan chansen att handla av det som redan finns producerat.
Men den cirkulära shoppingen innebär även en möjlighet för dig att handla på ett annat, nytt sätt som är såväl klimatsmart, bra för plånboken och en spännande möjlighet för formandet av din garderoben utifrån mångfalden som finns hos Garderoberiet.
Garderoberiet är alltså inte enbart, eller ens främst, ett sätt att bli av med nya kläder för att kunna få plats i garderoben med mer nya kläder; Garderoberiet är en chans att få handla kläder på ett annat sätt – cirkulärt.
För att lämna in varor till Garderoberiet behöver du boka tid. Låter det krångligt? Det är det inte, det går snabbt och enkelt – och när du kommer till butiken så riskerar du inte behöva stå i kö.
Så: Fundera på när det kan passa dig att komma till oss och gå sedan till vår bokningssida, den ser ut som på bilden här nedan (du kan även klicka på bilden för att komma till bokningssidan). Obs! Boka max en tid i taget och som oftast var 30:e dag.
Vi tar emot kläder, accessoarer och skor som är oanvända, sparsamt använda eller mycket väl omhändertagna och som passar den innevarande säsongen: Kom alltså exempelvis inte med vinterkläder på sommaren.
Du kan ta med max 10 varor per månad för bedömning så var noggrann i urvalet så ökar chansen att de tas in till försäljning. Trasiga, noppiga och smutsiga varor behöver du inte ta med, inte heller varor från Shein, Temu och liknande Ultra Fast fashion-märken. Under-, tränings-, barn- och mammakläder kan du också lämna hemma, det säljer vi inte.
Du är välkommen till oss med en kasse innehållande max 10 varor på din bokade tid (se ovan!) Vi tittar igenom dina varor medan du kollar runt i butiken eller sitter ner i vår fåtölj. Det vi bedömer säljbart och har plats för tas in till försäljning, resten får du med dig tillbaka.
För tydlighetens skull: Du kan inte ta med dig 15 varor för att "du inte vet vad vi vill ta in". Du får max ha med 10 varor och av dem väljer vi 0-10 varor som vi tar in för försäljning.
De flesta av våra kunder väljer att skänka eventuellt osålda varor vilket innebär att vi – när försäljningstiden på 30 dagar passerat – sorterar ut och lämnar till välgörenhet. Vi erbjuder även möjligheten att få tillbaka osålda varor, men välj enbart detta alternativ om du är helt säker på att du kommer hämta tillbaka. Vi sorterar gärna ihop varor till de kunder som hämtar tillbaka men vill undvika det stora merjobb det innebär att sortera i ordning något i massa kassar som ändå sedan ska skänkas vidare. Vår erfarenhet hittills är att de allra flesta som säger att de ska hämta inte gör det.
Varor som ska hämtas i retur måste hämtas den vecka som anges i samband med inlämningen, annars skänks de omedelbart vidare till välgörenhet. Var noggrann med att upplysa dig vid inlämningen om vilken vecka som gäller. Det är inlämnande kunds ansvar att minnas vilken vecka hämtning ska ske, Garderoberiet påminner inte.
Är du sjuk eller bortrest den aktuella veckan så sparar vi gärna extra men enbart om du hört av dig till med mail till garderoberiet@gmail.com eller sms till 079-3169375 i förväg.
Du får 40 % av försäljningspriset om dina varor säljer och har sedan möjlighet att antingen handla i butiken för dina intjänade pengar eller be om att få dem utbetalda till ditt bankkonto (eventuell utbetalning sker max en gång per månad den 25:e). Vi kan inte betala via Swish eller till ditt bankkort. Be om att få utbetalt kan du antingen göra i butiken, på sms eller via att skriva ett direktmeddelande till oss på Instagram eller Messenger.
Du kan följa din försäljning på mittsaldo.se/garderoberiet.
Dam- och herrkläder såsom exempelvis ytterplagg, klänningar, tröjor, skjortor, blusar, byxor, kjolar och jeans.
Vi tar även emot accessoarer, exempelvis väskor, smycken, skärp, sjalar, solglasögon och skor.
Vi strävar efter att fylla butiken utifrån rådande trender, med en mix av kända fristående märken och guldkornen från de stora klädkedjorna (H&M, Kappahl, Lindex etc).
Varorna du kommer med för bedömning ska följa aktuell säsong (vi tar alltså exempelvis inte emot vinterkläder på våren). Sen finns det förstås All season-kläder också som funkar ta med närsomhelst.
Plaggen ska vara nytvättade och doftfria. Har de legat en tid i ett förråd kanske de behöver tvättas om. Skor och stövlar behöver rengöras innan inlämning.
Träningskläder, natt- och underkläder, mammakläder, bröllops- och balklänningar samt äkta päls är inget du kan sälja hos oss.
Fläckiga, urtvättade, noppiga eller trasiga kläder tar vi inte heller emot. Inte heller kläder från SHEIN; Temu och liknande Ultra Fast Fashion-märken.